Saturday, 16 Oct 2021

Dodatki do oleju, żeby auto pracowało porządniej

Obejmując podzespoły metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu przy wysokich temperaturach, broniąc silnik przed korozją. Można dołożyć też do oleju inhibitory korozji. Wiele olej silnikowy ma również dodatki w postaci środków czyszczących i dyspergujących, by utrzymać napęd w czystości i zminimalizować tworzenie stałych związków tłuszczowych. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób nieunikniony, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki są w stanie przenieść się w oleju, powodując pokaźniejszą erozję oraz zużycie kinetycznych części.

Właśnie aby przefiltrować te cząsteczki istnieją filtry oleju. Pompa oleju, wyjście lub też pompa zębata poruszana silnikiem pojazdu absorbuje się pompowaniem oleju przez filtr. Istnieją dwa rodzaje filtrów, o pełnym przepływie i rozdwojonym. Akcesoria do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, zmniejszają korozyjny wpływ oleju na szczegóły ruchome w silniku – wypróbuj Dodatek do oleju silnikowego. Dodatki przeciwutleniające, mają na celu zahamowanie procesu starzenia się oleju. Olej silnikowy przygotowuje powłokę oddzielającą ruchome części, które się obok siebie znajdują. W ten sposób zmniejsza się bezpośredni kontakt, zużycie i tworzenie się ciepła, chroniąc silnik.

To właśnie dzięki należytego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w momencie styku z gorącą przestrzenią, wchłania część ciepła, aby przestawić go w inne miejsce, przeważnie do powietrza bądź jakiegoś rodzaju odprowadnika. W silnikach benzynowych, koturnowy pierścień kompresji może narazić olej silnikowy na temperatury blisko 160 stopni Celsjusza.

W silnikach wysokoprężnych, górnolotny pierścień ma prawo wystawić silnik na temperatury ponad 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z wyższymi współczynnikami lepkości mniej się osłabiają w gigantycznych temperaturach. Wypada zawsze zwracać uwagę na oznaczenie lepkości, które znajduje się na opakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe wedle 11 klas lepkości, 6 klas zimowych i 5 klas letnich. Są również oleje całoroczne, jakie muszą niemniej jednak spełnić kryteria letnie oraz zimowe.

Powiązane publikacje

Dodaj komentarz